Wat is een landing page?
14 mei 2020
Je wilt een landing page schrijven om bezoekers naar je website te krijgen die vervolgens je product of dienst aanschaft, of een brochure download of contact met je opneemt. Maar, voordat je een landing page gaat schrijven, zul je een paar dingen moeten onderzoeken: doelstelling vastleggen, doelpubliek definiëren en kennen, en de ins-and-outs van je product of dienst kennen.
Wat is een landing page?
Een landing page is een speciale webpagina waar bezoekers belanden wanneer ze op een link hebben geklikt, vaak vanuit een externe bron, zoals Pay per Click advertenties of zoekmachines (bv. Google, Yahoo of Bing). Op deze pagina wordt gewoonlijk sterk gefocust op een bepaald product of dienst met het doel de bezoeker ertoe te brengen om snel tot aanschaf over te gaan of één of andere vorm van actie te nemen die uiteindelijk zal leiden tot een koop.
Hoe maak je een landing page?
Ook bij het maken van een landing page geldt het credo: “Eerst denken, dan doen”. Eerst zul je moeten nadenken over bepaalde dingen, voordat de eerste letter van de landing page geschreven wordt. Hieronder volgt een procedure over zaken die je moet vastleggen voor het maken van een landing page:
1. Leg je doelstelling vast
Wat is je doelstelling van de landing page? Wil je iets verkopen, wil je dat bezoekers een brochure downloaden of wil je dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Leg je doelstelling vast en houdt bij het schrijven van de landing page voortdurend in de gaten of dat wat je geschreven hebt overeenkomt met je doelstelling.
2. Definieer en ken je doelpubliek
Hoe meer je van je doelpubliek weet, des te groter de kans dat dit je doelpubliek zal aanspreken. Bezoekers uit je doelgroep (doelpubliek) zullen het zeer op prijs stellen dat je veel weet over wat ze willen. Dit schept vertrouwen.
3. Ken je product of dienst
Leer zoveel mogelijk over het product of dienst waar je over gaat schrijven. Som niet alleen de kenmerken op, maar benadruk ook de voordelen. Dit zal helpen je doelpubliek te verbinden aan wat je probeert te verkopen.
Nu de doelstelling is vastgelegd, het doelpubliek is gedefinieerd en onderzocht en het product/dienst bekend is, kun je naar de volgende stap: het creëren van een blauwdruk die je helpt bij het schrijven van landing page. Stel jezelf de volgende vragen bij het maken van de blauwdruk:
4. Wat is het probleem?
Verkoop is normaal gebaseerd op het oplossen van een probleem. Zodra je weet wat je doelpubliek is, moet je het probleem identificeren dat je doelpubliek ervaart. Soms is het publiek zelfs niet bewust dat er een probleem is, en is het aan jou om hen te helpen het te erkennen. Daarnaast moet je hen laten weten dat jij je ook met het probleem identificeert en hun probleem begrijpt.
5. Waarom is het probleem (nog) niet opgelost?
Identificeer de redenen waarom eerdere oplossingen er niet in slaagden om het probleem op te lossen. Dit zal helpen om je bezoekers te interesseren en te pakken aangezien ze graag willen lezen welke oplossing jij voor hen in petto hebt en waarom jouw oplossing wel het probleem verhelpt.
6. Wat is mogelijk?
Schets een beeld van wat er mogelijk is om je bezoekers te tonen hoe hun leven zal zijn zodra het probleem wordt opgelost. Het is niet genoeg om te zeggen dat een scooter de gebruiker mobiliteit zal geven. Toon de bezoeker de vrijheid die hij zal ervaren, zelfstandig kan winkelen, vrienden zal kunnen bezoeken, en actief zal kunnen zijn binnen de gemeenschap. Toon de gouden mogelijkheden.
7. Wat is verschillend?
Vertel je bezoekers hoe de dingen voor hen zullen veranderen en in welk opzicht jouw product/dienst verschillend is vergeleken met die van de concurrent. Deze unique selling points maken op een positieve manier duidelijk waarin je verschilt ten opzichte van je concurrent.
8. Vraag om actie (call to action)
Vertel je bezoekers wat je van hen verwacht: een registratie, een e-mail, een telefoonoproep of het kopen van een product.
Het beste is om de call to action in de bovenste regionen van je webpagina te plaatsen. Dit werkt beter bij meer impulsieve mensen of bij mensen die reeds vertrouwd zijn met wat je aanbiedt. Een call to action vertelt de potentiële cliënt wat zij moeten doen, bv. “Bestel vandaag!”, “Koop nu, op = op” of “Schrijf u nu in!”